Videum Virtual Reality


Videum Virtual Reality

”Videum Virtual Reality, Videum VR, är den första öppna miljön i världen med den senaste tekniken av sitt slag. Det unika är att vi kombinerar HTC-vive (headset och handkontroller) och ett Omnideck (rullande golv) som ger användaren 360 graders fri rörlighet. Och att vi håller öppet för alla som är intresserade.”

MER OM VIDEUM VR
Virtual Reality, virtuell verklighet, är en teknik som du uppnår genom att använda ett par VR-glasögon, också kallat VR-headset. Genom att ta på dig headsetet försvinner du in i en datorsimulering så stark att det känns som du försvinner från den verkliga världen. Tekniken främsta styrkor är att du kan påverka, uppleva och förstärka våra naturliga känslor som t.ex. rädsla eller uppfattning av perspektiv. Detta kan du använda på olika sätt, både nyttiga och underhållande.

Man pratar ofta om VR som en sak, eller en upplevelse. Det är fel, tekniken finns i flera former och med stor varierande kvalitet. Mitt bästa exempel är de som testat varianten när man stoppar sin telefon i en kartonglåda och projicerar en ”VR-världs” på sin telefon. Enligt min åsikt bör det inte kallas VR men tyvärr är det vad största allmänheten har testat. Vilket hämmar VR-utvecklingen generellt. Jag tänkte nedan förtydliga lite olika VR-varianter och på sätt enklare kunna förklara varför Videum VR är så unikt.

Mobile VR är när du projicerar en simulerad värld med hjälp av telefonen i ett VR-headset. Varianter kan vara Google Cardboard och Samsung Gear VR. Tekniken använder telefonens inbyggda ”motion coprocessors” vilket möjliggör en synk mellan din huvudrörelse och bilden som visas på telefonen. Nackdelen är att andra punkter på din kropp t.ex. händer, armbågar, knän eller fötter är helt oberoende till din VR-upplevelse. Detta tar iväg funktioner som att lyfta upp saker eller sätta dig ner. Så, överlag, denna upplevelse är inte bra och inget jag rekommenderar för dig som vill uppleva VR.

Room-scale VR är första gången du kan uppleva VR på riktigt. Här kombinerar man en dator, VR-headset och rörelsekameror för att ge dig en fantastisk upplevelse. Problemet med Mobile VR, att veta vart andra kroppsdelar är försvinner genom t.ex. handkontroller eller ”tracking-puckar”. Detta gör att du kan röra dig fritt i den virtuella världen och rörelserna kommer kännas naturliga och verkliga. Tyvärr finns den fysiska världen kvar och du är begränsad för att inte springa in i en vägg. Varianter av Room-scale VR är HTC Vive, Oculus och Playstation VR (fortfarande något begränsad dock).

Videum Virtual Reality är ett ytterligare steg. Videum VR i sig är ingen teknisk lösning utan en plats där du kan uppleva nästa steg av utvecklingen. För i Växjö på Videum Science Park finns en viktig unik kombination som löser problemet med den fysiska begränsningen i VR. Med hjälp av Omnideck, ett 360-graders rullband, kan du uppleva fri rörelse i den virtuella och fysiska världen, synkat. Detta möjliggör massor av funktioner som tidigare varit omöjliga t.ex. att springa i ett datorspel eller gå runt din 3D-simulerade byggnad.

Omnideck

Omnideck, ett 360-graders rullband som möjliggör fri rörelse i Virtual Reality, är en produkt utvecklad av Omnifinity. På de 360 graderna är golvet uppdelat i 16 mindre sektioner vars mål är att hela tiden dra dig bakåt (tillbaka till mitten), likt ett rullband.

Syftet med Videum VR

Genom att förse Växjö, Region Kronoberg och Sverige med den världsunika kombinationen av VR-teknik och Omnideck vill Videum Science Park, tidigare tillsammans med Region Kronoberg, främja utvecklingen av virtuell teknik. Detta genom att låta privatpersoner, företag, organisation och lärosäten upptäcka, lära och tillämpa tekniken på en attraktiv plats.

Att främja utveckligen innebär konkret t.ex. att ta emot och genomföra gruppdemonstrationer, sprida ordet om VR genom digitala och fysiska kanaler samt arrangera föreläsningar eller Meetups.

Läsningar relaterat till Videum VR

MIN ROLL
Projektledare. Videum VR började som ett regionalt utvecklingsprojekt finansierat av Region Kronoberg, Videum Science Park och Företagsfabriken den 1 April 2016. Projekttiden var ett år och dess syfte som jag tidigare gått in på var att främja utvecklingen kring virtuell teknik i regionen. Under denna period skulle alltså den fysiska miljön byggas upp, etableras och användas utefter de mål som i början satts upp. Min roll var att leda detta arbete och förverkliga projektidén med hjälp av tillsatt budget och resurser.

Vid projektets slut, 1 April 2017, hade vi etablerat en världsunik miljö och mött samt överträffat de uppsatta mål kopplat till grundidén. T.ex. överträffade vi uppsatt besökarantal med över 300%. Vid projektets slut beslutades även att Videum VR skulle övergå som en del av Videum Science Park’s ordinarie verksamhet och har sedan dess drivits så. Jag lämnade min roll 1 juli 2017.